Tilastokeskuksen 3.12. julkistuksen mukaan joukkoviestintämarkkinoiden arvo oli vuonna 2020 noin 3,8 miljardia euroa. Tästä selvästi suurinta yksittäistä osuutta edusti televisio, johon mukaan huomioitu tilausvideopalvelut sekä YLE:n tarjonta kokonaisuudessaan.
Kustannustoiminta ja sähköinen viestintä olivat kategoriatasolla lähes täsmälleen saman kokoiset markkinaosuuksiensa puolesta. Kustannustoiminta oli 1,846 miljardia euroa ja sähköinen viestintä 1,842 miljardia euroa.
Yhdysvalloissa korjattiin osakemarkkinoilla joulukuun vaihteessa alaspäin.
”Kiinnostava tuo Tilastokeskuksen joukkoviestintämarkkinoiden julkistus. Televisioon kun on laskettu mukaan myös striimauspalvelut niin lineaarisen television osuutta ei siten voi tietää. Videotallenteidenkin osuus oli kuitenkin vielä pikkuisen yli 20 miljoonaa vaikka se tuntuu täysin kadonneelta formaatilta. Pitäisi ihan hakea vertailua ei nyt Yhdysvalloista mutta vaikka Euroopan tasolla, että mitä nuo numerot ovat muualla; saisi hiukan perspektiiviä.”, kommentoi Uhma Oy:n talousjohtaja Jussi Parviainen.
”USA:ssa tosiaan korjattiin joskin ainakin toistaiseksi maltilla. Reilut tuhat pistettä huipulta. Omikron-narratiivi tai muutkaan tulevat variantit eivät varmaankaan edusta enää erityisen suurta painoarvoa siinä, miten markkinat arvioivat vaikutuksia. Henkilökohtaisesti vaikuttaa siltä, että mennään varmaan koko kreikkalaisten kirjo läpi ja jossain vaiheessa siirrytään seuraaviin aakkosiin kun kuvaillaan muunnoksia, mutta että ne vaikuttaisivat enää mainittavasti kursseihin, en jotenkin jaksa uskoa. Jos korjataan syvemmin niin se johtuu useamman tekijän yhteisvaikutuksesta. Nyt on joulukuu ja se tarkoittaa ainakin kahta asiaa; USA:n valtion velkaantumisen kattokeskustelu palaa päivänpolttavaksi narratiiviksi ja samalla markkinan varmaan tekisi mieli näyttää kantansa jonkinlaiseen jouluralliin. Tässä on tämä päivä mukaanlaskien 13 täyttä kaupankäyntipäivää jouluaattoon laskien niin kaikenlaista ehtii kyllä vielä.”, Parviainen jatkaa.